categorie: Management en ondernemen / Management

Ondernemen is net reizen

Helder en praktisch kompas voor succesvol ondernemen

Koop nu voor
€ 22,50
Uitvoering
Luisterboek (MP3-download)
Als ondernemer bruis je van de ideeën. Je wilt je bedrijf laten groeien en nieuwe kusten ontdekken, maar de waan van de dag zorgt ervoor dat je het maar niet van de grond krijgt. Oscar Bulthuis, auteur van Ondernemen is net reizen, biedt handvatten.

Ondernemen is net reizen helpt je bij het zetten van de juiste stappen door jouw 'avontuur' te benaderen als was je een mooie, grote reis aan het voorbereiden en maken.

Het boek reikt je de 6 stappen van de KOMPAS-methode aan die inmiddels duizenden ondernemers hebben geholpen en geïnspireerd hun dromen te realiseren. Reis je mee?

Stap 1: Koers bepalen
Waar zou je volgend jaar willen staan met je bedrijf? Wat zou je tenminste bereikt willen hebben? De vraag is simpel, maar over het antwoord mag best goed nagedacht worden. Het zetten van een 'punt op de horizon' is de essentiële stap in de groei van je bedrijf.

In deze stap leer je hoe je in eerste instantie globaal jouw doelen en subdoelen moet stellen. Je leert hoe je een globale planning moet maken.

'Hoezo globaal'?, vraag je je misschien af, 'Hoe concreter hoe beter' luidt toch immers het credo? Het antwoord is Nee!

Een veelgemaakte fout bij het opzetten van (grote) projecten of het maken van plannen voor het realiseren van bedrijfsdoelen, is dat er te gedetailleerd wordt gewerkt. In het beginstadium van jouw plannen en ideeën, is het van groot belang de grote lijnen van de details te onderscheiden.

Details vormen ballast en in deze fase is jouw 'rubberbootje' dat jou naar jouw doel gaat brengen nog lang niet helemaal opgepompt om die ballast te kunnen dragen. Daarom zal te veel aandacht voor details in een te vroeg stadium ongetwijfeld leiden tot het naar de bodem zinken van jouw plannen.

Maar hoe doe je dat? In het hoofdstuk 'Koers uitzetten' helpt het boek je bij het vaststellen welke elementen nu al wel van belang zijn en welke niet. Deze relevante elementen om bij jouw doel te komen ga je in deze stap zelf bepalen en zelf invullen. De rest volgt later.

Stap 2: Oriëntatie: Voorbereiding en Research!
Zaken die je goed voorbereid, hebben een grotere kans van slagen. Een onderdeel van een goede voorbereiding is research.

Hoe doe je onderzoek? Wat onderzoek je en wat niet en wanneer doe je eigenlijk onderzoek? De verwachte kosten, de opbrengsten en de investeringen spelen in deze fase een rol. Hoe breng je deze eenvoudig en voldoende in kaart en hoe ga je hiermee om? Welke andere aspecten zijn verder van belang om vooraf goed in kaart te brengen?

Een tipje van de sluier: ga uit van de dingen die je al weet. Begin daarmee. Ga niet wachten tot je voor je gevoel alles heb uitgezocht. Door te starten met wat je weet en kan, worden de contouren van je reis zichtbaar. Belangrijke vragen komen dan vanzelf naar voren, ook wordt duidelijk welke zaken wat minder van belang zijn.

Ook het moment van onderzoek doen is dus van belang. Een voorbeeld: je kunt je voornemen om zes maanden in Zuid-Amerika te gaan reizen, nadat je vier maanden in Azië heb gereisd. Je hoeft je dus nu in Nederland nog niet te verdiepen in wat er allemaal te doen is in Peru en Argentinië. Je kunt dat ook doen als je al op reis bent. Misschien kom je wel mensen tegen die je vertellen hoe het is in Peru en of je wel of niet naar die speciale markt in Lima moet.

Onderzoek doen klinkt misschien moeilijk en wellicht wat saai. Dit boek helpt je in deze stap om op eenvoudige en heldere wijze vooronderzoek te doen naar de belangrijkste elementen ten aanzien van het realiseren van jouw doelstellingen.

Het is essentieel om deze eerste twee stappen: Koers en Oriëntatie goed te zetten. Doe je dit niet, dan blijft het vallen, opstaan en zwalken tot het eind.

Stap 3: Metgezel: met wie ga je het avontuur aan, wie heb je nodig?

In de trilogie The Lord of the Rings wordt nagenoeg het gehele eerste deel besteed aan het vormen van 'het team'. Eén voor één worden de teamleden geïntroduceerd en worden twee dingen duidelijk gemaakt: a) wat hun kwaliteiten zijn en b) waarom ze mee willen doen!

Zo begint hun spannende reis: er worden afspraken gemaakt en er is een taakverdeling. Mocht je de film niet kennen (ga hem dan zien!): stel je voor dat je een grote reis gaat maken. Met wie wil je dat gaan doen en waarom? Wie zou zich alsnog bij je kunnen of moeten aansluiten? Wie vraag je vooraf om advies?

Datzelfde kun je (moet je) doen in je eigen bedrijf. Hoe creëer je je eigen dreamteam? Waar moet je op letten? Welke afspraken en taakverdeling maak je? Zonder team geen succes. Hoe creëer je het team dat het beste bij jou en jouw plannen past?

Stap 4: Planning: eindelijk concreet worden

Nu is het tijd om concreet te worden. Na alle voorbereiding is de vrijblijvendheid voorbij. Welke zaken verdienen hier aandacht? Je leert hoe je je plannen concreet kan opdelen in subdoelen. In feite krijgt de strategie vorm.

Een handig hulpmiddel bij het pakken van je koffers of rugzak, is een checklist. Maar wat zet je erop? Wat ga je aanschaffen? Wat koop je onderweg? Welke criteria hanteer je?

Zodra je alles hebt wat je wilt meenemen, kun je inpakken en wegwezen. Toch is er ook dan nog een aantal belangrijke zaken die je niet mag vergeten, zoals afscheid nemen. Afscheid nemen van mensen, maar ook van oude patronen. Je bereikt je doel beter en sneller als je goed en oprecht afstand kan nemen van je oude situatie.

Stap 5: Avontuur

Het avontuur begint. Je bent door 'the gate'. Of… je winkel is open, of … je hebt je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Wat je doel ook is, wees je bewust van de aftrap. Er breekt een spannende tijd voor je aan, waarin je voor veel nieuwe uitdagingen zult komen te staan. Een wereldreiziger zoals de auteur is, kan je hier veel over vertellen en leren!

Hoe ga je bijvoorbeeld om met onzekerheid? Hoe ga je om met heimwee? Hoe benut je kansen? Wat doe je als je verdwaalt? Of je nu je eigen bedrijf start of je zet stappen richting internationalisatie: de lessen die je moet leren zijn dezelfde.

Stap 6: Souvenir

Hoe vaak zie je niet dat we nauwelijks genieten van wat we hebben beleefd en bereikt? Of nog erger: hoe vaak worden er in een nieuw project niet exact dezelfde fouten gemaakt? We vergeten te leren. We willen zo snel mogelijk 'door' naar de volgende uitdaging. Dat gaat veel beter als je oog hebt voor de 'souvenirs' die je hebt meegenomen uit je vorige avontuur.

Want wat zijn souvenirs eigenlijk? Het zijn tastbare en ontastbare herinneringen aan de reis die je gemaakt hebt. Koester ze. Souvenirs helpen je de opbrengst van je reis naar je doel te maximaliseren. Ze helpen je bij het zetten van vervolgstappen.

Souvenirs verzamel je in de loop van je reis. Ze staan symbool voor een land of een streek of een bepaalde ervaring. Wanneer iemand jou iets geeft, bijvoorbeeld een plant voor de opening van je eigen zaak, zorg er dan goed voor.

Een souvenir kan ook mentaal zijn. Denk eens terug aan je eerste succesvolle verkoop. Die presentatie die perfect verliep. Het nut van souvenirs is één van de meest krachtige, maar ook één van de meest onderschatte hulpmiddelen voor het behalen van succes.

Zet deze 6 stappen voor elk nieuw avontuur dat je wilt aangaan. Of je nu een project leidt, je koers wilt (of moet!) veranderen en een fantastische reis wilt maken! Ga op reis en neem mee Ondernemen is net reizen!

Luistervoorbeeld

Recensies

  • "M. Smeele
    Oscar zet je koffer klaar

    De reis-metafoor die Oscar gebruikt is leuk en verhelderend. Hij kan putten uit een enorme reiservaring en neemt je overal en nergens mee naar toe. De voorbeelden zijn aansprekend, net als zijn vertaling naar het ondernemerschap.

    Hij bereidt je zodanig voor op je wereldreis dat het een overzichtelijke uitdaging wordt die iedereen aankan. Ik kreeg meteen zin om te vertrekken!

    Hij heeft bovendien een heerlijke schrijfstijl; een verademing na alle ""droge"" managementboeken. Kortom een aanrader!

    C. van den Corput
    Powerboost naar ondernemerschap!

    Wat een geweldig boek! Ik heb het boek in 1 keer uitgelezen. Heel treffend, no nonsens, boeiend, geweldig!! Ik ga hem nu nogmaals lezen en dan de oefeningen maken. Dank voor deze powerboost naar ondernemerschap!

    M. van der Meulen
    Wat een superinspirerend, lekker handzaam boek! Ik kreeg meteen zin om er helemaal doorheen te werken, kan m eigenlijk niet meer wegleggen..! Leuke tips, praktische oefeningen en gewoon lekker leesbaar. Aanrader!

    M. Stakenborg
    Ondernemers maken speciale reizen

    Reizen doen we allemaal wel een keer. Maar ondernemers maken speciale reizen. Vaak door onontgonnen gebied. Waar niet overal richting aanwijzingsborden staan. Waar nog niet alle paden geplaveid zijn. Waar het nemen van de juiste beslissing van levensbelang kan zijn.

    Speciaal voor deze ondernemende reizigers is er nu een uiterst handig en knap geschreven boekje: Ondernemen is net reizen.

    Een ""must-have"" voor ervaren ondernemers, maar ook voor starters en voor iedereen die ervan droomt om ooit aan een spannende ondernemersreis te beginnen.

    Daphne Vrolijk, Rotterdam
    Dè gids voor (startende) ondernemers
    Met veel plezier heb ik dit boek gelezen. Ik houd van het ondernemerschap én van reizen en laat deze twee nu net prachtig verweven zijn in dit boek!

    Door de koppeling tussen ondernemen en reizen die Oscar maakt en zijn enthousiaste manier van vertellen, kreeg ik weer helemaal dat gevoel van avontuur terug dat ik ook bij de start van mijn onderneming in 2010 voelde. Heerlijk!

    Verder is het boek zeer praktisch, direct toepasbaar en helpt je om op koers te komen en te blijven. Mede daardoor is het voor iedere (startende) ondernemer een aanrader. Laat Oscar je persoonlijke gids zijn bij je ondernemersavontuur!

    En de bonus van dit boek: mocht je nog eens een wereldreis willen maken, dan zal dit boek je ook zeer behulpzaam zijn!

    Helma Folman
    4e druk alweer!
    In deze praktische handleiding neemt de auteur je spreekwoordelijk mee op reis. De reis van het starten met je eigen onderneming. Wat komt er allemaal bij kijken en hoe pak je dat aan? Met praktische tips en opdrachten kun je direct aan de slag. In maart 2017 is alweer de vierde! druk verschenen. Het boek is prettig leesbaar door de toegankelijke manier van schrijven van Oscar. Een aanrader voor de starter maar zeker ook voor de 'ervaren' ondernemer die zijn business een boost wil geven.

    J. Kleinhans, Woerden
    Zie ondernemen als een reis, dat maakt het stukken leuker

    Met plezier heb ik dit boek over ondernemen gelezen. Het leest heerlijk weg en heeft mij op weg geholpen de koers voor mijn bedrijf verder uit te stippelen. Ik kreeg deze vierde druk cadeau en las het in een adem uit. De vergelijking 'ondernemen' en het maken van een reis is hartstikke leuk gevonden en werkt erg goed.

    Arineke Elsenaar
    Ik was verdwaald, nu weer op mijn hoofdroute

    Wat een geweldig boek, ik las het in één adem uit. Ik ben sinds 2010 ondernemer en liep deze zomer eigenlijk wat vast. Het klanten aantal is dit jaar teruggelopen en ik was met acties bezig die geen klanten opleverden. Via een collega kreeg ik het boek in handen. Door het lezen van het boek realiseerde ik mij dat ik verdwaald was. Ik had mij door medereizigers die ik onderweg tegen was gekomen laten verleiden van mijn hoofdroute af te wijken. Ik had afslagen genomen, die mij niet gelukkig maakten. Door mij dit te realiseren, ben ik terug gegaan naar mijn hoofdroute. Ik zit nu weer vol energie en vaar mijn eigen koers. Bedankt.

    RonellaT
    Handig handboek voor ondernemers.

    Het boek 'Ondernemen is net reizen' is een makkelijk te lezen boek met veel praktische tips wanneer je begint met ondernemen. De vergelijking tussen het reizen en ondernemen is erg verhelderend.

Trefwoorden

Auteur
Medewerker
ISBN9789462550995
Leverbaarheidleverbaar
TaalNederlands
Datummei 2019
UitvoeringMP3
Speelduur4u 09m 09s
Bestandsgrootte342 Mb
UitgeverBookora